lauantai 28. joulukuuta 2013

Khao Sok - Krabi

27.12.2013
Krabille, jee! Merenranta, pitkästä aikaa! Ja kerrankin lyhyt matkustus: kaks ja puol tuntia minibussilla Krabille, josta max puol tuntia Ao Nangiin eli rannalle. Ja hah. Minivan meni vartissa paskaks -> puolisen tuntia hinauksessa ja pysähtyminen johonkin keskelle ei-mitään. Pian tuli uus minivan, jossa ei aiemman lailla ollut katolla matkatavatatelineitä, ja matkatavaroille tuli oma maasturi. Eikä kukaan puhu englantia. Matka jatkuu ja Krabille päästiin vain puolisen tuntia myöhässä. Matkalaukkuja piti odottaa toinen ja kaikki Ao Nangin bussit täyttyivät. Jäätiin tyhjälle bussiasemalle odottelemaan seuraavaa. Meni joku puoltoista tuntia ja bussi saapu ja päästiin rannalle, hostellia ettimään. Käytiin lähemmäs kymmenessä eri paikassa, kaikki täynnä. Vihdoin löydettiin melko kaukaa rannasta oikein mainio paikka, kuuden hengen miesten dormi. Täällä on siis naisille ja miehille omansa, mutta Taija pääsi tähän samaan kanssamme.

Turistialueelle saapuminen näkyy ja kuuluu. Hostelliyöstä sai pulittaa hurjat n. 9 euroa, kaduilla kuulee puhuttavan suomea ja ruuissa ei oo tarpeeks mausteita. Huh. Koska täältä oli sen verran vaikeeta löytää majoitusta, päätettiin varata paikat jo etukäteen hyvissä ajoin Langkawilta. Saatiin vihdoin käytettyä lentojen ostamisesta saadut bonuspisteet ja hotelliyön hinnaks jäi reilu euro per naama. Kelpaa. Saatiin kans varattua jo bussi-lauttamatka - matka jatkuu siis Langkawille Malesiaan kolmen Krabiyön jälkeen. Nyt voinee vähän huokasta helpotuksesta, kun ollaan selvitty jo joulun, uudenvuoden ja välipäivien majotuksista.

Vuokrattiin illalla skootterit muutamalla eurolla. Huominen päivä menee siis lähialueita kierrellen!

28.12.2013
Ostettiin edellisenä iltana snorkkelit (8e, Matilla vähän kalliimpi) ja tänään aamulla lähdettiin kiertelemään lähirantoja. Vasemmanpuoleinen liikenne sujuu jo mainiosti ja upeissa maisemissa on mahtavaa ajella.

Ajettiin ensin Klong Muang Beachille, jossa opeteltiin snorklaamaan. Matille ja Taijalle se oli tutumpaa hommaa, mutta ite en oo oikeestaan koskaan snorklannu. Joskus penskana jotain, mut sitä ei lasketa. :D Yllättävän helppoo hommaa se oli ja merenpohja on täynnä kaikkee upeeta. Oli hurjasti erilaisia kaloja, koralleja, kasveja, kaikkea. En uskalla enää koskaan kävellä meressä kun pohja on täynnä kaikkee mistä ei tiiä mitään, ne kaikki varmaan puree ja polttaa. Klong Muangista jatkettiin Tup Kaekille, josta jatkettiin jollekin niemelle. Piknikin, päikkäreiden ja snorklailun aikana niemestä olikin tullut nousuveden ansiosta saari.

Iho alko kärventyä ja ilta lähestyä. Päätettiin lähtee käymään vielä Krabin kaupungissa, josta löysimme ruokatorin. Mussutettiin illalliseks taas kasa kaikkee pientä: kanakebabia, sushia, lettua ja kaikkee epämäärästä. Snorklaus oli kyl huippuu, tahtoo lisää! :) Skootterit on kyl kans tosi kätevä tapa matkustaa. Täällä vuorokausi bensoineen tuli maksamaan n. 5e/naama. Eikä lähialueita pääse oikein muutenkaan kiertelemään kunnolla. Ja ajelu on kivaa!