perjantai 6. kesäkuuta 2014

Shanghaista junalla Tunxiin, Huangshaniin

Herätyskello soimassa klo 8, herääminen klo 11 jälkeen. Hups. Jätettiin rinkat hostellin aulaan päiväks ja lähettiin kattomaan Yuyuangia eli 1500-luvulla rakennettua Yu -puutarhaa. Paikka ja sen ympärille rakennettu basaari olivat todella hienoja - vihdoin löydettiin Kiinan näköistä Kiinaa :) Puutarha oli valtava sokkelo. Kasvien osuus siellä oli puutarhaksi aika pieni, mutta rakennuksia, puroja, lammikoita, maalauksia sun muuta hienoa riitti vaikka kuinka. Ja kultakaloja ja kilppareita!

Yuyuangin jälkeen hypättiin hop on hop off-bussiin, jolla päästiin kattelemaan maisemia jalkoja rasittamatta, nam. Liiankin pitkään, meinas tulla vähän kiire rautatieasemalle.
Lähdimme illalla junalla kohti länttä ja vuoria: vajaan kahdentoista tunnin matka yöjunalla, jee! Kuljetaan paikallisessa kermaperseluokassa eli soft sleeper-vaunussa, reilun 20 euron hinnalla. Tässä luokassa loossissa on neljä punkkaa ja oven saa kiinni. Vaunu on ilmastoitu, meillä on iso ikkuna, petivaatteet, peitot ja tyynyt. Luksusta! Alempi luokka olisi hard sleeper, jossa loosseissa on kuusi punkkaa ja ei ovea. Istumaluokkia on myös vastaavast soft ja hard. Kaikissa vaunuissa on ilmeisesti erikseen vessatilat ja käsienpesutilat sekä saatavissa ilmaiseksi kuumaa vettä teetä, nuudeleita yms. varten.

Junailu menee täällä aika eri tavalla, kuin lännessä: heti asemalle saavuttaessa mennään turvatarkastuksen läpi. Tämän jälkeen asema on kuin lentokenttä: hieno, siisti, kiiltävä, valtavasti kauppoja. Seuraavaksi siirrytään odotustilaan, jonne mentäessä tarkistetaan matkaliput. Kun juna saapuu, odotustilan ovet aukeavat ja itse asemalaitureille ja junaan pääsee. Junassa konduktoori vaihtoi lippumme muovikorttiin, jossa lukee paikkanumeromme. Kysyin vieressä istuvalta tämän syytä, tällä kuulemma tahdotaan valvoa ihmisten liikkumista, että lippuja ei esimerkiksi vaihdeta matkalla ja että ihmiset jäävät oikealla pysäkillä pois. Junasta lähtiessä kortti vaihdetaan takaisin junalippuun. Asemalta poistuttaessa tämä lippu taas tarkistetaan.

Matka sujui mahtavasti, junassa oli tosi hyvä nukkua. Kyllä näin vois pidempiäkin matkoja matkustaa. Juna-asemalta seikkailimme etukäteen varaamallemme hostellille. Olemme nyt siis Huangshanin eli Yellow Mountainin, "Kiinan hienoimman vuoren" lähikaupungissa Tunxissa, josta itsestäänkin käytetään paljon nimeä Huangshan. Täältä lähdemme huomenna päivän mittaiselle vaellukselle vuorelle. Saimme hostellista päiväksi lainaan polkupyörät ja ajelimme ympäri kaupunkia, tilasimme ihan liikaa ruokaa respatädin suosittelemassa paikallisten lempipaikassa ja kävelimme kaupungin vireisen kukkulan, Daizhen Parkin mutkaisia teitä ylös katselemaan kaupunkia korkeammalta. Kiinalaiset innostu taas pariin kertaan kuvaamaan meitä. Hauskin tapaus tähän asti oli, kun söimme ikkunan vieressä ravintolassa ja viisipäinen tyttöporukka bongasi meidät kadulta ja tuli ikkunan toiselle puolelle poseeraamaan kanssamme vuorotellen muiden räpsiessä kuvia. :D

Säät on yllättäin suosinu, joka päivä on ollu tosi hyvä sää! Tänään joku 30 astetta. Ehkä se sadekausi vielä jossain vaiheessa näkyy. :P

Täällä on yllättävän vähän ihmisiä. Etukäteen luulin, että kaikkialle saa raivata tiensä kyynärpää edellä, mutta ei kunnon ruuhkia oo ollu vielä missään. Missä ne Shanghain 20 000 000 ihmistä oikeen piileskelee? :D liikennettä on kans tosi vähän. Autoja on vähemmän ku skoottereita ja skoottereista suurin osa toimii sähköllä. Skoottereita on tapana kans varustella eri tavoin, varmaan joka viidennessä on kiinni päivänvarjo :D