tiistai 17. kesäkuuta 2014

Guilinista Yangshuohon

15.6.2014
Kello 9 ja lämpöä lähes 30. Huh. Löydettiin aiemmin netistä, että Guilinin eläintarhassa on pandoja! Jee, niitä pitää nähdä nyt, kun Kiinassa kerran ollaan. Lähdettiin siis aamulla pyykinpesun jälkeen Seven Star Parkiin eli suureen puistoon, joka on saanut nimensä sitä ympäröivistä seitsemästä vuoresta.

Puisto oli ihan kiva, mutta silti pettymys. Se oli tosi keinotekoisen oloinen, vesiputoukset, purot, lähes kaikki oli rakennettua. Paikassa oli lisäksi paljon leikkipaikkoja sun muuta roinaa, höh. Kamelin muotonen vuori oli sentään aito ja aika hieno.

Eläintarha puolestaan oli kamala. Hirveä. Eläimiä oli melko paljon ja yhteensä niillä oli sen verran tilaa, mitä yhdellä pandalla pitäisi olla. Paikan kaksi pandaa makasi omissa, erillisissä kopeissaan ilman mitään piilopaikkaa, virikkeitä tai mitään. Oli niillä pieni aidattu ulkotilakin, mutta nyt ne oli teljetty sisälle. Elukat muutenkin oli tosi kärsivän näkösiä: turkit tosi huonossa kunnossa, liian vähän tilaa, ei mahdollisuutta mennä varjoon jne. Oikeestaan mikään paikassa ei ollut hyvin. Hyi että, kamala paikka. Kalliskin vielä, 9e.
Eläintarhasta lähdettyämme totesimme, ettei Guilinissa ole meille oikeastaan mitään ja päätimmekin lähteä jo bussilla Yangshuohon, johon saavuimme puolentoista tunnin matkan jälkeen klo 19. Hostellimme on muuten tosi kiva, mutta eka huoneemme oli ihan homeen peitossa. Vaihdettiin vähemmän homeiseen huoneeseen, varattiin skootteri huomiselle ja laitettiin herätyskello aikasin soimaan. :)

Yangshuo on reilun kolmensadan tuhannen asukkaan pikkukaupunki vuoriston keskellä Etelä-Kiinassa. Paikka on tunnettu siitä, että täällä pystyy harrastamaan hirveesti erilaisia ulkoilma-aktiviteetteja, kalliokiipeilystä pyöräilyyn. Nykyään paikka on aika turistisoitunut ja pääkatukin on lähinnä pelkkiä turistikauppoja ja -ravintoloita.

16.6.2014
Teepeltoja
Vuokrattiin aamulla skootteri hostellilta (100Y/pv, 12e) ja lähdettiin ajelemaan lähiympäristöön vuorille ja pikkukyliin. Saamamme skootteri oli ikävä kyllä tosi paska, eikä se meinannu millään jaksaa nousta mäkiä ylös ja toisen piti välillä kävellä. Tasasellakaan ei meinannu päästä eteenpäin... Skootteri oli ylämäissä sen verran kovilla että se imas bensat hetkessä ja hetken aikaa tuntu siltä, että jäädään vuorille :D onneks päästiin kuitenki huoltoasemalle asti. No, jääpähän enemmän aikaa maisemien katselulle kun ei päästä eteenpäin niin nopeesti :P
Maisemat oli taas kerran tosi upeat, ihan erilaiset kuin aiemmin. Aluksi oli paljon viljelyksiä ja peltoja: riisiä, maissia, hedelmäpuita, teetä, kaikkea. Myöhemmin saavuttiin Putao-kaupungin kautta ihan erilaiseen vuoristoon, terävien ja metsäisten kalkkikivivuorten ja riisipeltojen keskelle, välillä joelle ja Gaotian-kaupungin kautta takaisin Yangshuohon, josta lähdettiin vielä katsomaan läheistä hienoa Shangri-La -kylää. Tai lopulta kuitenkaan ei:
Kiinalaiset on kyllä aika hävyttömiä pääsymaksuilla rahastamisten kanssa. Aikalailla jokainen normaaliympäristöstä poikkeava paikka on aidattu ja sisään pääsee vain maksamalla liian kalliin pääsymaksun - esimerkiksi em. kylään päästäkseen olisi pitänyt maksaa lähes 10 euroa ja jätettiin se sitten väliin.
Illalla käytiin vielä tekemässä pieni lenkki viimeiseen suuntaan kaupungista, missä ei vielä oltu käyty ja satuttiin sopivasti näkemään upea auringonlasku vuorten yllä. Samalla oli aika päästä vihdoin uimaan. Uimarantoja ei näkynyt, joten pulahdin Li-jokeen rannassa olevan matkustajalautan kautta. :) Illalla käytiin kiertelemässä kaupungin turistipääkatua, West Streetiä. Vaikka tääkin kaupunki on aika turistisoitunu, tää on silti tosi huippu. Länsimaalaisia ei juurikaan näy niin tuntuu siltä kun kaikki ois paikallisia.

17.6.2014
Yangshuossa on vielä kaks täällä suosittua aktiviteettia, mitä tahdotaan kokeilla: polkupyöräily ja bambulautta-ajelu. Tänään siis ne. Vuokrattiin aamulla polkupyörät (vajaa 4e kpl, erinomaiset kapistukset!) ja kysyttiin reittivinkkejä. Vuokraaja ehdotti meille kivaa reittiä, jonka osana on bambulautta-ajelu. Sinne siis!
Hirveessä helteessä pyöräily on yllättävän kivaa, ei oo yhtään niin hikistä puuhaa, kuin mitä vois kuvitella. Matkalla jäätiin pariin paikkaan räpsimään muutamia kuvia ja blogiin kuvaa ottaessa lipsautin kännykkäni uimareissulle riisipeltoon... :D tästä eteenpäin kuvat tuleekin blogiin sitte osittain äitin kännykästä, oma toimii hetkittäin. Kun päästiin joelle, hypättiin n. 10e:n ja parin tunnin rauhalliselle ajelulle jokea pitkin. Aika humahti hetkessä upeita maisemia katsellessa. Matkalla oli muutama kiva pudotuskin, joista ajettiin alas. Samalla pyörämme kuskattiin autolla alajuoksulle ja päästiin jatkamaan ajelua sieltä.
Loppupäivä oli lähinnä sinne-tänne ajelua, loppureissun suunnittelua ja syömistä. Maistettiin kaupungin erikoisuutta, beer fishiä, joka oli kyllä aika hyvää! Huomenaamuna lähdetään Nanningiin ja ylihuomenna Vietnamiin! :)