maanantai 9. kesäkuuta 2014

Qiyun Shan -taolaisvuori ja matka Zhangjiajieen

Viimeinen aamu Tunxissa! Pakattiin kamat, jätettiin rinkat hostelliin ja lähdettiin bussilla kolmen vartin matkan päähän Qiyun Shan-vuoristokylään. Paikka on taolaisille tärkeä ja taolaisuus näkyikin paikalla selvästi. Kaikkialla oli ying&yang -symboleita sekä temppeleitä ja pyhättöjä. Jopa vuoren alla oleva pelto oli istutettu yinyangin muotoon.

Ajanpuutteen vuoksi (joojoo, ja laiskuuden.) menimme ylös cable carilla. Yllättäin täällä ei ollutkaan juuri ketään. Aluksi luulin paikan olevan kiinni, mutta jostain syystä turistimassat eivät olleetkaan tulleet tänne. Paikka oli todella hieno. Maisemat olivat upeita, mutta täällä temppelit ja pyhätöt tekivät paikasta mahtavan. Polkumme varrella oli jatkuvasti patsaita ja niiden eteen ladottuja palavia suitsukkeita. Vuorenseinämään muodostuneisiin luoliin oli rakennettu temppeleitä ja ilmeisesti vuorella asuikin joku partanaama, joka lateli viisauksiaan paikalle eksyville

Takaisin Tunxiin pääsimme bussilla. Kukaan ei osannut kovin selvästi kertoa, miten bussiin löytää, mutta ymmärsimme ettei siellä ole mitään bussipysäkkejä. Mennään vaan tien poskeen odottelemaan ja viittilöidään bussi pysähtymään. Onneksemme siellä olikin jo pari tyyppiä odottamassa bussia ja menossa samaan suuntaan, löysimme bussiin heidän siivellään :) Vaikka kiinalaiset on selvästi tosi auttamishaluisia, ei hommasta ois tullu varmaan oikeen mitään, ellei hostellin respatyttö olis kirjottanu meille paikkojen nimiä lapulle kiinan merkeillä. Välillä neuvoja kysyessä ainoa yhteinen kieli oli se lappu. :D

Illalla 18:30 meillä lähti juna kohti Yingtania, jossa reilun parin tunnin odottelun jälkeen matka jatkuu 1:45 kohti Zhangjiajie:tä, jossa olemme perillä 13:47. Pitkä on matka! Hostellin työntekijä heitti meidät asemalle ja ensimmäinen junamatka taittui hard seateissa eli huonoimmassa luokassa, johon myydään paikkalippuja. Yllättäin vaunu onkin ilmastoitu ja yllättävänkin siisti. Kaikki ympärillä ihmetteli vähän että ketä me oikeen ollaan. Jossain vaiheessa lähellä istuva poika tuli höpöttämään jotain kertoen, että hän sai johonkin peliin liittyen haasteen mennä puhumaan kahdelle ulkomaalaiselle, jotka ovat käyneet Huangshanissa. Kun yksi uskaltautui tulla puhumaan, heti tuli perässä kymmenen muuta. Osa puhui kiinaa ja osa englantia. :D Hard seatien kanssa ei myöskään ollut samanlaisia lipunvaihtohärdellejä, kuin nukkumapaikkalipuissa.
Zhanjiajiessa odotti vesisade. Plääh. Ostimme etukäteen hotellin lentovarauksista saaduilla bonuspisteillä niin saatiin aika hienokin huone muutamalla eurolla. Nettisivuille oli vaan laitettu karttaan hotelli väärään kohtaan ja ei meinattu löytää perille. Kyseltiin reittiohjeita vähän sieltä sun täältä. Kun olimme jo saaneet selville, missä päin hotellimme on ja kävelimme vesisateessa sitä kohti, eräs mies tuli luoksemme ja kertoi keksineensä, missä hotellimme on ja tarjoutui pysäyttämään meille taksin. Olimme kysyneet häneltä muutamaa minuuttia aikaisemmin tietä, eikä hän osannut auttaa. Nyt hän oli ilmeisesti tajunnut, missä paikka on ja kipitti meidän peräämme. Ihailtavaa avuliaisuutta :)

Tän illan suunnitelmana meillä oli löytää pesula jostain. Yhteisen kielen puuttuessa tääkin on yllättävän vaikea homma. Lopulta löysimme pienen ja rupusen, hävyttömän kalliin pesulan ja päätimme jatkaa matkaa ja pestä vaatteet vaikka itse. Vähän myöhemmin löysimmekin vahingossa toisen, vieläkin pienemmän ja rupusemman paikan. Sen paikan mummolla meillä ei ollut yhteisen kielen lisäksi edes yhteisiä kirjaimia, hän ei osannut roomalaisia aakkosia. Paperille kirjoittelemalla tingimme edelleenkin yllättävän kalliin hinnan (12e) pesuille ja mennään huomeniltana kattomaan, josko siellä ois puhdasta pyykkiä odottamassa... Toivotaan parasta. :D

Lisää Kiinan kauppojen ihmeitä: aika monessa kaupassa viinan voi ostaa suoraan lasissa! :)