torstai 19. kesäkuuta 2014

Kiinasta Vietnamiin: Nanningin kautta Halongiin

18.6.2014
Heippa vuoristot ja kauniit maisemat! Ja tavallaan jo heippa Kiina, sillä seuraava kohteemme, Nanning, on vaan pakollinen välipysäkki matkalla Vietnamiin. Tässä 7 miljoonan asukkaan pikkukaupungissa itessään ei oo mitään, mitä jaksettas käydä kattomassa, mutta onneks siellä ei tarvii ollakkaan kun tää yks ilta. Isot kaupungit on aika tylsiä.

Lähettiin matkaan ysiltä ja bussi saapui perille viittä tuntia myöhemmin. Heti asemalla pari englantia hyvin puhuvaa tyyppiä tuli kysymään, tarvitaanko apua. Ah. :) Hostelli on tosi kaukana asemasta niin päätettiin laiskuuksissamme ja hirveessä helteessä mennä taksilla. Illalla käytiin ostamassa liput Vietnamiin (23e) ja kierreltiin lähialueita ja markkinoita.

19.6.2014
Vietnamiiiiin! Onneksemme Nanningista on suora bussiyhteys myös pieneen kaupunkiin Halongiin, Pohjois-Vietnamiin. Paikassa on tunnettu kalkkikivivuoristoinen rannikko, Halong Bay, jolle olis tarkotus mennä käymään.

Kiina oli maana tosi hieno. Maisemat oli tosi upeita ja tällä matkalla näki niitä tosi monipuolisesti. Ihmiset oli tosi kivoja, mutta harvat puhu englantia ja välillä se vaikeutti matkustamista. Mutta ei liikaa, hyvin pärjättiin! Ruoka, majoitukset yms. oli halpoja ja hyviä mut nähtävyyksiin ja matkustamiseen meni yllättävän paljon rahaa. Lähtisin kyllä mielelläni uudestaan Kiinaan. :) ja pakkohan se on, Kiinan muuria ei nähty.

Bussimatka kesti yhteensä n. 9 tuntia. Ekat reilut kolme tuntia mentiin Kiinan puolella hienolla kaksikerroksisella bussilla, joka ei ollut edes puolillaan. Muutamien passitarkastusten, rajanylitysten ja -muodollisuuksien jälkeen siirryttiin minibussiin, jossa oli meidän lisäks yks matkustaja. Kelpaa, ei ollut ahdasta :) matkustettiin siinä n. 5 tuntia, kunnes saavuttiin Halongin tienoille ja kuski rupes tivaamaan meiltä vietnamiks hotellimme osoitetta. No, mitään paikkaa ei oltu vielä varattu ja kännykän navigaattorikartasta sain näytettyä, että mennään vaan keskustaan. Ja sinne päästiin.

Ah, sivistys. Rahaa saatiin vaihdettua missä vaan, ei ainoastaan yhdessä tietyssä pankissa. Ei tarvinnut passia. Ei tarvinnut täyttää kahta erillistä lomaketta, ei mitään. Kaikki puhuivat englantia, yllättävänkin hyvin. Lähdettiin kävelemään rantaa kohti ja matkan varrelle sattui jokin turisti-info, josta kysyttiin halpaa hotellia. Meidät ohjattiin läheiseen kivaan hotelliin, jossa huone maksoi yöltä 40 000 dongia. Eli 13,88 euroa. Kivaa olla taas miljonääri! Ja kivaa, kun netissä pääsee taas esim. Facebookiin, joihinkin googlen palveluihin yms. keskeisille nettisivuille ilman erillisiä ohjelmia. On tää vaan helppoo!

Kierreltiin ilta lähialuetta, syötiin ja käytiin uimassa. Vesi oli lämmintä ja ilmakin pysyy kolmenkympin tienoilla läpi yön. Huomenna yritetään päästä vesille ja ylihuomenna viettämään viimeistä päivää Hanoihin. Vietnam on kiva!