perjantai 27. huhtikuuta 2018

Galápagossaaret, Ecuador

19.4. - 26.4. Galápagossaaret

Päivä 1. Baltra ja Santa Cruz - saaret
Aamulla lennettiin överisti bisnesluokassa Galapagossaarille Baltra-saaren lentokentälle. Etsimme oppaamme ja päästiin Floreana-laivallemme. Koska monet lennot olivat myöhässä, meidän piti jonkun aikaa odotella, että kaikki 15 matkalaista olivat kyydissä. Oikein sopivan kokoinen porukka ja laiva on oikein kiva! Ja tosi mukavan oloisia ihmisiä. Kun kaikki olivat laivalla, mentiin kumiveneillä pääasaarelle Santa Cruzille. Nähtiin massiivisia, yli 200 -kiloisia kilpikonnia! Käveltiin jonkun aikaa Guavapuiden lomassa kilpikonnia ja lintuja bongailemassa, kunnes saavuttiin laavatunnelille, jonka läpi menimme.

Kaikki Galápagossaaret ovat tuliperäisiä laavasaaria päiväntasaajan molemmin puolin. Kasvillisuus ja korkeudet tuntuvat vaihtelevan hurjasti. Baltra oli tasainen kuiva lätty, jolla kasvaa lähinnä pusikkoa ja kaktuksia. Santa Cruz on korkeampi ja rannalla on kuivaa puustoa - sisämaassa paljon kosteampaa ja trooppisempaa metsää.

Laivalla meillä on kolme erittäin hyvää ateriaa päivässä sekä kahvia ja snackseja. Päivällä meillä on aktiviteetteja, pääasiassa yöaikaan navigoidaan seuraavalle saarelle.

Päivä 2. Genovesa-saari
Aamu aloitettiin kävelyllä saarella. Nähtiin hurjasti endeemisiä eläinlajeja: merileijonia, iguaaneja ja lintuja, mm. Nazca boobies ja fregatti-lintuja, joista koirailla on rinnallaan valtava punainen pallo, jonka ne voivat puhaltaa täyteen. Kaikkia eläimiä pääsee katsomaan tosi läheltä, koska niillä ei ole luonnollisia vihollisia. Maasto on kaunista hiekkarantaa, laavakalliota ja mangrovemetsää. Snorklattiin rannalta nähden paljon kaloja, mm. rauskuja. Lisäksi vedessä oli paljon merileijonia, jotka tulivat välillä uhittelemaan jos meni liian lähelle katsomaan, ja haita (white tip reen shark). Upeeta!

Iltapäivällä mentiin saarelle toisesta paikasta (Prince Philip’s steps). Maasto oli kuivaa ja täynnä pientä kuivaa puustoa. Laavakivimaassa on suuria railoja ja kanjoeita kaikkialla. Täällä maisemien lisäksi nähtiin paljon lintuja; edellisiä, hurjasti niiden poikasia ja Galapagosin pöllöjä! Ennen kävelyä käytiin lahden itäpuolella snorklaamassa ja nähtiin samoja eläimiä, kuin aikaisemmallakin kerralla.

Päivä 3. Santiago - ja Bartolome -saaret
Aamulla käytiin kävelemässä Santiago -saaren mustilla laavakentillä, jossa bongattiin laavaliskoja. Mentiin sen jälkeen snorklaamaan rantaviivan myötäisesti, nähtiin muutama upea Galapagosin pingviini sukeltelemassa! Kalojen lisäksi näkyi myös samoja haita ja yksi mustekalakin. Uitiin takaisin laivalle ja bongattiin vielä toinen hailaji, Glapagosinhai.

Iltapäivällä mentiin pienelle viereiselle Bartolome-saarelle, joka on hyvinkin kuiva ja kuollut; laavakiveä, hiekkaa, laavaliskoja, pari kaktusta ja pieniä valkoisia kasveja. Kiivettiin vuoren huipulle katsomaan maisemia ja laskeuduttiin alas ja lähdettiin taas snorklaamaan; nähtiin taas haita, pingviinejä, merileijona ja paljon kaloja. Tällä kertaa snorklattiin vastavirtaan ja oli vähän raskaampi reissu. Snorklauksen jälkeen mentiin laivalla jo seuraavaan paikkaan, mihin ankkuroiduttiin yöksi.

Päivä 4. Chinese Hat ja Santa Cruz -saaret
Aamulla kävely muotonsa mukaan nimetyllä Chinese Hat -pikkusaarella, jolla kasvillisuus on hyvin matalaa pensasta, jos sitäkään. Paljon vauvamerileijonia ja meri-iguaaneja! Tämän jälkeen snorklausta, nähtiin taas hurjasti upeita kaloja, hai ja merileijona.

Iltapäivällä mentiin Whale Bay -Lahteen hiekkarannalle Santa Cruz -saarelle, jossa meillä oli vapaa-aikaa. Saarelle pääsi joko kävelemään metsän läpi kukkulan päälle, löhöillä rannalla tai snorklata - me lähinnä snorklattiin. Nähtiin kilpikonna, valtava hummeri, kaloja ja rauskuja. Oli aika aallokkoinen ja kivikkoinen paikka snorklata.

Päivä 5. Tintoreras- ja Isabela-saaret
Aamu aloitettiin aikaisella kävelyllä Tintoreras-pikkusaarella, jossa nähtiin meri-iguaaneja, merileijonia, haita ja lintuja. Maasto oli taas pääasiassa kuivaa jälälän peittämää laavakiveä, mutta mangroveakin oli. Tämän jälkeen snorklattiin hienoissa kapeissa laavakiven muodostamissa kanaaleissa merileijonien kanssa. Ennen lounasta mentiin vielä Isabela-saaren eteläpään pikkukaupunkiin Puerto Villamiliin jossa saimme vapaasti mennä joko kiertelemään kaupunkia, kävelemään tai snorklaamaan - snorklaamaan tietenkin! Ja olipahan taas upea paikka. Snorklattiin upeassa kirkkaassa vedessä niin avoimessa kuin mangroven seassa ja kanaaleissakin. Rauskujen ja muiden kalojen lisäksi bongattiin tähän asti kaikista suurin merikilpikonna!

Iltapäivällä mentiin kaupunkiin tutustumaan kilpikonnien kasvatuskeskukseen, jossa opimme lisää valtavista Galapagosin maakilpikonnista. Sen jälkeen käytiin katsomassa flamingoja ja saatiin pari tuntia aikaa kaupungissa oleiluun - mojitoille!

Päivä 6. Fernandina ja Isabela -saaret
Fernandina on saarista nuorin, vain 300 000 vuotta sitten noussut, ja saarista kaikkein läntisin. Aamulla käytiin kävelemässä satojen kivilla loikoilevien meri-iguaanien kanssa. Merileijonien ja muiden tuttujen elukoiden lisäksi uutena lajina löytyi lentokyvytön cormorant -lintu. Ennen lounasta käytiin vielä pari tuntia snorklaamassa. Nyt vesi oli selvästi kylmempää, mutta snorklaus oli ehkä kaikista upein koskaan. Paljon pieniä leikkisiä merileijonia, merikilpikonnia ja meri-iguaaneja syömässä. Merileijonat leikkivät meidän kanssamme pyörimällä ympäri ja tulemalla kohti ja nopeasti väistäen. Ja kävivät kiusaamassa iguaaneja vetelemällä niitä hännistä.

Iltapäivällä mentiin siirryttiin kauniiseen lahteen Isabelalle, jossa kiipesimme kukkulan päälle katselemaan tulivuorimaisemia ja hyvin suolaista Darwin-järveä ja kuultiin lisää alueen geologiasta ja kasvillisuudesta. Ja nähtiin maa-iguaani! Rannassa näkyi paljon pingviinejä ja kilpikonnia, ja pari cormorantia. Iltapäivällä käytiin vielä snorklaamassa, mikä oli aamuiseen verrattuna anniltaan vähäisempi. Paljon meduusan polttoja, muutama pingviini ja paljon kilpikonnia, sekä uusi hailaji, pari pientä bullhead sharkia.

Päivä 7. Santiago ja Rabida-saaret
Aamu aloitettiin kävelyllä Santiago-saarella laavalla Egas Portilla. Tuttujen lintujen ja merileijonien lisäksi nähtiin pari Galapagos fur sealia - hylkeitä! Opittiin erottamaan hylkeet merileijonista; koko on pienempi, muoto erilainen ja ne ovat paksumpia. Sen jälkeen snorklattiin ja mentiin seuraavalle saarelle.

Rabida-saarella käveltiin alkuun upealla punaisella hiekkarannalla ja kiivettiin kukkulalle näköalapaikalle katselemaan punaista rantaa ja tulivuorimaisemia, jonka jälkeen taas snorklattiin. Tuttujen lajien lisäksi nähtiin nyt saalistava mureena ja pelikaaneja, jotka tulivat lähelle ja yrittivät syödä kädestä gopro-kameran.

Päivä 8. Daphne Mayor-saareke ja kotimatka
Aamulla ennen aamupala auringon noustessa kierrettiin laivallamme pientä Dahne Mayor -saareketta ja bongattiin lintuja. Aamupalan jälkeen pakattiin kamat ja matka jatkuu.

Galapagosin reissu oli upea ja nähtiin aikalailla kaikki, mitä haluttiinkin - päästiin uimaan merileijonien kanssa, nähtiin sinijalkaisia lintuja, valtavia kilpikonnia ja paljon muuta. Jos vielä oltaisiin päästy laitesukeltamaan vasarahaiden sekaan, olisi reissu ollut täydellinen. Vaikka sitä se tosin jo nyt oli. Hintaa risteilyllä oli paljon, mutta oli se sen arvoista!

Nyt matka jatkuu - vielä ei tosin tiedetä, minne. Lentokentältä mennään bussiasemalla ja päätetään seuraava kohde. Etelää kohden, ehkä Peruun, ehkä jonnekin päin Ecuadoria. Pian nähdään!