maanantai 2. huhtikuuta 2018

Cartagena, Kolumbia

827.3.2018 - 31.3.2018 - Cartagena, Kolumbia

Lentomatka meni hyvin ja saavuttiin 27. päivä illalla Barranquillaan, suureen kaupunkiin Karibianmerellä rannikolla. Ensivaikutelmat Kolumbiasta oli aika positiiviset: ihmiset vaikuttavat ystävällisiltä, kaduilla on siistiä ja täällä on lämmin! Ekana iltana ei tehty sen kummempia. Syötiin hyvin ja aikaisin nukkumaan.

Kiitos jet lagin, herättiin aikaisin aamulla ja oltiin tehokkaita. Päätettiinkin jatkaa matkaa jo samantien eteenpäin Cartagenaan, koska Barranquillassa ei ole meille juuri mitään nähtävää. Ostettiin samalla viikon päähän lennot Barranquillasta Medelliniin, noin 16 tunnin bussimatkan päähän sisämaahan. Muutaman kympin enemmän siitä saa maksaa, mutta eiköhän se ole sen arvoista - tällä reissulla matka on niin pitkä, että jos kaikki välit menee bussilla, bussissa saa istua viikon.

Cartagena on pienempi, noin miljoonan asukkaan kaupunki pari tuntia Barranquillasta länteen. Kaupungissa on kaunis kontrasti uutta ja vanhaa; saarella oleva uusi kaupunki koostuu kasasta pilvenpiirtäjiä ja myös saarella sijaitseva vanha kaupunki on vanhojen muurien ympäröimä, upeista kolonialistisen ajan rakennuksista koostuva erittäin viihtyisä ja siisti, värikäs pikkukaupunki. Muuri rakennettiin aikanaan piraateilta suojaamaan ja satamassa oli merkittävä kauppapaikka jossa mm. orjat vaihtoivat omistajaa.

Cartagenassa käytiin sukeltamassa pari kertaa. Toisessa sukelluskohteessa oli hylkyjä ja yhden sisälle pääsimme nopeasti käväisemäänkin, upeeta! Samassa kohteessa oli myös veden alle rakennettuja härveleitä ja kohteessa ei ollut oikeastaan mitään luonnollista, joten se oli vähän pettymys vaikka hylky oli upea ja sukeltaminen nyt on aina kivaa vaikka kohde olisikin huono. Toisessa kohteessa sukellettiin virran mukana hienolla korallialueella. Ekaa kertaa mittaristossa oli paineena psi:t ja syvyytenä jalat. Painetta oppi nopeasti lukemaan, syvyyttä ei. Yhtenä yönä kävimme katsomassa pimeässä hohtavaa planktonia! Ihmisiä oli hiukan liikaa ja täysikuu oli aivan liian valoisa, joten kokemus ei ollut ihan optimaalinen mutta oli se kyllä silti aivan ihmeellistä. Uitiin planktonin seassa ja jokainen käden tai jalan liike jätti peräänsä sinisen hohteen hetkeksi. Vau!

Muutoin nautittiin Cartagenasta pyöräilemällä, kävelemällä ja syömällä hyvin. :) Upea kaupunki, mielenkiintoisen oloinen maa! Vähän kuin keski-Amerikka, mutta hieman rennompi, värikkäämpi, halvempi ja vähemmän turistisoitunut. Ainakin näin muutaman päivän kokemuksella. Jet lag edelleen on ja ollaan menty joka ilta nukkumaan klo 20-21 ja ollaan herätty kuudelta. Pari kertaa ollaan alotettu aamu juoksulenkillä. Tästä kun saisi tavan. :) Espanjasta alkaa pikkuhiljaa muutamia fraaseja ja sanoja tarttumaan mutta paljon pitäisi vielä opiskella.