tiistai 29. joulukuuta 2015

Mae Hong Son Loop viidessä päivässä skoottereilla

23.12.2015 - Mae Hong Son Loop - Päivä 1
Aamulla aikaisin Ilona lähti takaisin Suomeen, muut jatkettiin unia vielä muutaman tunnin. Saatiin skootterit 200b päivähintaan, kahdella skootterilla mennään. Eli 3,40e/naama/pv, kelpaa. Ja saatiin vielä ihan uudet ja upeat skopat!

Reissu aloitettiin tylsällä muutaman kymmenen kilsan tiellä kohti etelää, jonka jälkeen päästiin kääntymään vuoristoon ja ajelemaan Doi Inthanonille, Thaikkujen korkeimmalle vuorelle. Matkalla käytiin vesiputouksella ja uitiin sen alajuoksulla. Huipulla oli yllättävänkin kylmä, jotain 15 astetta. Huh! Maisemat oli hienot ja pari valtavaa buddhalaista pagodaa (Phra Maharat Naphamethanidon & Naphapholphumisiri), musta ja valkoinen, olivat upeita. Huipulla toisen skootterin bensa alkoi loppua, mutta onneks alas pääsee bensattakin!

Illaksi päädyttiin Mae Chaemiin 140km ajon jälkeen. Pikkupaikasta löydettiin upea, vuoden vanha guesthouse joka on kyllä ehkä hienoin ja siistein ikinä. Reilulla kolmella eurolla naamalta.

24.12.2015 - MHS Loop - Päivä 2
Hyvää joulua!
Aamulla herääminen kukonlauluun klo 2, todellinen herääminen kuudelta. Ajatuksena oli mennä auringon noustessa kuumaan lähteeseen aamu-uinnille, mutta ei löydetykään lähdettä, jonka opaste oltiin eilen bongattu. No, matka jatkukoon kohti Mae Hong Sonia!

Ajeltiin edelleen vaan hienommissa vuoristomaisemissa ja poikettiin matkalla löytämämmelle vesiputoukselle kiipeilemään putousta ylös. Ajatuksena oli myös käydä sata metriä korkealla vesiputouksella, Mae Surinilla, uimassa. Yllättäin pitikin maksaa hurja viiden euron pääsymaksu, eikä putouksen lähellekään päässyt. No, onneksi alueelta sentään sai ostettua passionhedelmiä yli kahden kilon säkin eurolla. Ah.

Mae Hong Soniin saavuttuamme löysimme heti kivan yöpaikan, 3,5e/naama. Kaupungissa oli kans meneillään pienet festarit "Small World Maehongson Festival -Kindness Without Borders". Festareihin kuului musiikkia, kojuja, tanssi- ja näytelmäesityksiä. Kivaa! Kaupunki muutenkin vaikutti ainakin näin iltaseltaan tosi kivalta: aika pieni, paljon ruokakojuja ja hienoja temppeleitä. Ruuan kanssa vaan päästiin taas todistamaan tuttua totuutta: turistiravintoloissa ei kannata syödä. Ruoka oli kalliimpaa kuin kertaakaan aiemmin eikä ollut hyvää. Hö.

Matkaa tänään kertyi yhteensä 195 kilsaa.

25.12.2015 - Mae Hong Son Loop - Päivä 3
Aamulla matka jatkuu! Heti aamusta kaupungin viereisen kukkulan päälle hienolle temppelille katselemaan auringonnousuisia maisemia ja sieltä lähdettiin käymään läheisessä Long Neck Karen -heimon kylässä kurkkaamassa, miltä pitkäkaulanaiset näyttävät. Heimo on alunperin Burmasta peräisin ja tässä kylässä asuu 20 perhettä. Heimolla on tapana, että naisille laitetaan painavia metallirenkaita kaulan ympärille niin, että kaula näyttää pitkältä. Ja niinhän se näytti! Kylä oli hieno ja mielenkiintoinen, samoin sinne johtanut perunapeltotie, huh.

Matka jatkuu Paita päin, matkalla vesiputouksessa uimista ja hienossa, valtavassa luolassa piipahtaminen. Luolasta erityisen mielenkiintoisen tekee se, että sitä asuttaa vuorotellen lepakot ja linnut: päivisin lepakot ja auringon laskiessa valtava määrä lintuja lentää luolaan nukkumaan ja samalla lepakot poistuvat sieltä. Seurasimme jonkun aikaa, miten luolan ulkopuolelle kerääntyi pääskysparvia, jotka sitten porukalla lensivät luolaan. Lepakoiden poistumista emme ehtineet näkemään, mutta hienoa oli silti.

Matkalla nähtiin myös todella upea auringonlasku, jonka hienoimpana hetkenä saavuttiin sopivasti vuoren huipulle niin, että kirkas täysikuu näkyi samanaikaisesti vuoren toisella puolen.

Paista löysimme nopeasti hyvän yöpaikan ja pääsimme kiertelemään night marketia. Äkkiseltään tosi kivan oloinen paikka tämäkin. Täällä ollaan sit seuraavst kaksi yötä ennen Chiang Maihin palaamista.
Ajelua tänään 197km.
Joulupäivän illallisena krokotiilicurrya ja norsukaljaa

26.12.2015 - MHSL, päivä 4: Pai
Löhöpäivä. Aamu löhöilyä jonkin resortin altaalla ja kumalla lähteellä. Sen jälkeen syömistä, löhöilyä, syömistä, lisää löhöilyä. Ja syömistä. Ehkä vähän juomista. Pai on kiva.

27.12.2015 - Mae Hong Son Loop, päivä 5
Aamupalaa Paissa ja takaisin Chiang Maihin. Matkalla upeassa vesiputouksessa uimista, muuten posotettiin aika vauhdilla perille, että ehditään olla täälläkin.

Huhhuh, nyt on kärähdetty. Valo sattuu.
Mae Hong Son -looppi oli kyllä tosi hyvä kokemus, suosittelen! Toki vähän turhan isoja teitä sai ajella ja turhan pitkää päivämatkaa, mutta kannatti lähteä, oli huippua. Eikä kyllä tullut kalliiksikaan :) tänään matkaa kertyi 135km, yhteensä koko looppi siis reilut 600 kilsaa.

Ilta kiertelyä Chiang Maissa ja sen valtavalla night marketilla. Aamulla Myanmariin, jännää!