lauantai 11. maaliskuuta 2017

Intia - Jaipur, Sawai Madhopur ja Agra

6.3.2017
Valmistujaismatka Sri Lankaan oli menestys, mutta kaksi viikkoa reissussa on kovin lyhyt matka - joten päätimme jatkaa matkustusta Soilan kanssa vielä reilun parin viikon ajan ennen Suomeen paluuta.

Tie muusta porukasta erosi Colombon lentokentällä - muut lähtivät kotiin ja meillä muutaman tunnin odottelun jälkeen lähti lento Chennain kautta Delhiin.
Pippurimyllyllä Intiaan
Unet yöllä jäivät kovin lyhyiksi, koska lennot olivat niin lyhyitä. Yritimme ostaa etukäteen Delhistä Jaipuriin junaa, mutta Intian junasysteemi ei taipunut tahtoomme, koska olimme myöhässä liikkeellä. Lippuja netistä voi ostaa, kun on rekisteröitynyt Intian junayhtiön sivuille - ja ilman Intialaista puhelinnumeroa rekisteröinti täytyy vahvistaa sähköpostitse, eikä vahvistusta meille ajoissa tullut. Lisäksi junat ylibuukataan aina ja ylimenevät matkustajat laitetaan waitlist-paikoille, joilta junaan pääsee mikäli tarpeeksi moni peruu varauksensa. Joka tapauksessa olisimme päätyneet waitlistille.

Delhin lentokentällä päätimme siis lähteä Jaipuriin autokyydillä, koska junaan emme päässeet ja lyhyiden unien jälkeen olisi ollut turhan vaivalloista lähteä keskustaan etsimään bussia. Maksoimme viiden tunnin matkasta reilut 40e/naama, kun lähtöhinta ennen tinkaamista olisi ollut jotain 70e/naama. Kallistahan tämä oli, mutta kahden viikon hienostohotellielon jälkeen pieni mukavuudenhalu ei ole niin pahasta :) matkalla maisemat oli aika askeettiset, siltä osin kun hereillä pysyttiin. Tasaista maastos silmänkantamattomiin ja vähän puita. Välillä isoja kerrostalokomplekseja, pieniä ruokakojuja ja yhdet äänekkäät katukarnevaalit. Paljon kotieläimiä.

Jaipurissa yritettiin nostaa rahaa parista automaatista automatkan maksua varten, tuloksetta. Westernunionista saimme vaihdettua rahaa, mutta Intian säädösten mukaisesti vain 70e kerralla. Äh. No, sillä pääsee alkuun! Eilen varaamaamme hostelliin päästiin pienen kiertelyn kautta ja oikein mukavan oloinen paikka onkin!
Näkymä hostellin kattoravintolasta
Illalla osallistuimme hostellin tarjoamalle reilun 7 euron street food tourille, jossa olimme ainoat osallistujat. Kiertelimme katuruokakojuja, maistoimme 12 eri ruokalajia ja kuulimme paljon mielenkiintoisia juttuja Intialaisesta ruuasta, Intiasta ja kaikesta mistä keksimme udella. Ähky tuli ja ruoka oli taivaallista. Ja oli aika mukava alku reissulle!

7.3.2017
Kunnon yöunet, ah.

Tää päivä meni aika pitkälti reissun Intian osuutta suunnitellessa ja hostellin lähiympäristössä kävellessä. Pitkä matka (ja edeltävä laiskottelu!) painaa edelleen niin tänään ei jaksanut sen kummemmin sykkiä.

Meillä oli ajatuksena viettää holi-juhlaa Delhissä, mutta eiliseltä oppaalta kuulimme, että Delhissä ei ole yhtä suurta juhlaa vaan juhlia vietetään lähinnä tuttavien kanssa - joten suunnitelmanmuutos ja vietämmekin holia pienemmässä paikassa, Pushkarissa. Monen eri ihmisen suositusten perusteella juuri Pushkarin pitäisikin olla paras paikka holille.

Kävimme matkatoimistolla ostamassa junalippuja ja saimmekin hoidettua koko loppureissun junaliput kerralla. Suunnitelmanmuutoksen myötä meille tulee toki melko paljon edestakaista matkaa, mutta onneksi meillä on myös yöjunia.

Illallisen söimme katukeittiöravintolassa, jonka sisäänheittäjän, Alin, kanssa keskustelimme ruokailun ajan ja vähän lisääkin. Sovimme, että hänen veljensä, Aadil, kuskaa meitä tuk-tukilla huomenna koko päivän haluamiimme paikkoihin (14e) ja illalla menemme Alin luokse tekemään porukalla ruokaa.

8.3.2017
Aadil tuli aamulla sovitusti noutamaan meitä hostellilta. Käytiin Alin kanssa juomassa aamu-chait kadulla ja lähdettiin liikkeelle ajaen ensiksi Pink City -historiallisen keskustan läpi.

Pysähdyttiin Jal Mahal -vesipalatsilla matkalla nopeasti. Palatsi on järven keskellä pönöttävä hieno rakennus, jonka historiaa ei tullut sen kummemmin selviteltyä. Sisään pääsee vain harvat ja valitut. Jatkettiin matkaa Amber Fortille, joka on valtava, upea linnoitus vuoren huipulla. Linnoitukselle ylös matkusti edestakaisin jatkuva elefanttiletka. Elefantteihin oli maalattu kauniita kuvioita ja niillä oli punaisenkirjavat viltit selässään. Amber fortista saimme tarpeeksemme ylös portille kiivetessämme, maisemat ja paikka oli upea. Turistien paljouden (ei muuten ole vielä Intiassa montaa näkynyt!) ja suolaisen pääsylippuhinnan (no ok 7e, ei se niin paha ois ollut) vuoksi päätimme jättää menemättä sisään.

Takaisin Jaipurin suuntaan mennessämme kävimme Elephant Villagessa. Kuulimme paljon juttuja elefanteista ja niiden hoitamisesta sekä pääsimme syöttämään niitä sekä ratsastamaan niillä. Yleensä paikat, joissa elefanteilla ratsastetaan, kohtelevat fantteja huonosti ja niitä on syytä välttää, mutta ilmeisesti täällä homma on ok, koska ronsuilla ratsastetaan ilman selkään rakennettua tuolia tai satulaa ja ratsastuksia ei tehdä montaa kertaa päivässä. Kivaa oli ja paikka vaikutti oikein asialliselta. Hintaa tälle jutulle tuli n. 20e.

Matkalla piipahdettiin myös nopeasti mauste- ja teekaupassa sekä kurkistamassa, kuinka paikallisia tekstiilejä painetaan. Kovasti siellä painotettiin, että mitään ei tarvitse ostaa, mutta kovin painostava ilmapiiri silti oli. Turkin tapaan täälläkin kaikkialle mennessä tyrkytetään heti teetä. Hyvä, onhan se herkullista!

Viimeinen kohteemme oli apinatemppeli. Tai melkein kuvaavampi nimi olisi ollut lehmäkoiravuohisika-apinatemppeli, eläintähän riitti. Temppeli itsessään ei ollut oikein minkään näköinen, mutta se oli rakennettu vuoren päälle ja sieltä oli upea näkymä Jaipuriin. Ja eläinten touhuja (ja pieniä porsaita!) on aina hauska katsella. :)

Illalla mentiin Alin ja Aadilin perheen yhdelle vuokra-asunnoista. Joka toki näytti enemmän varastolta, kuin miltään asumiskelpoiselta. Olihan siellä patja lattialla ja roinaa seiniä vasten, mutta siinä se. Mutta oven ulkopuolella oli mukava kattoalue, jossa teimme hiiligrillissä herkullisia curreja - muille kanaa, kasvissyöjäSoilalle paneer-juustoa. Raaka-aineet taatusti olivat tuoreita, kanakin oli vielä kaakattava puoli tuntia ennen ruuanlaittoa.

Erittäin hyvä päivä - vieraista kulttuureista saa aina rutkasti enemmän irti, kun pääsee paikallisten mukaan vähäksi aikaa. Ja ilmainen ruokakin toki on aina hyvää. :) Jaipur ja Intia on kyllä juuri niin sotkuisia, likaisia ja katueläintäyteisiä, kuin Intialta saattaa odottaakin. Kulttuurishokkia ei kuitenkaan ole tullut ja onneksi rumakin voi olla kaunista. Tykkään Intiasta aika paljon.

9.3. - 10.3.2017
Löntystelyä ympäri kaupunkia! Käytiin Pink Cityssä pyörimässä - nimi säilyy, vaikkakin paikka on ajan saatossa vaihtanut väriä jo pinkistä keltaisenoranssiin. Paikka muuten alkujaan maalattiin pinkiksi, koska brittien vierailevat kuninkaalliset niin kovasti pinkistä pitivät - ihan kohtuullinen suosionosoitus minusta. Kierreltiin myös City Palace läpi, joka sekin oli varsin hieno ja valtava rakennuskompleksi monine hienoine yksityiskohtineen.
Lehmiä, lehmiä kaikkialla

Wind Palace ja melkein tuhat ikkunaa
Illalla meillä lähti juna kohti Sawai Madhopuria, josta tarkoitus oli mennä Rathamnboren kansallispuistoon katselemaan tiikereitä. Junassa ikävästi kuitenkin tunne nousevasta kuumeesta alkoi ja hotellille saavuttaessa jo ns. hanatkin aukesivat. Seuraava yö (ja päivä) menikin rotankolossa ovien paisketta ja kylähullun huutoa kuunnellessa sekä liian usein vessassa käydessä. Safari jäi valitettavasti väliin, samoin junamatka Agraan. Illalla vointi alkoi kuitenkin jo parantua ja päätimme ottaa autokyydin 6h päähän Agraan. Hintaa sille tuli suolaiset 35 euroa, mutta ei mahda mitään.

11.3.2017
Elämä voittaa! Ruokaa melkein kahteen vuorokauteen! Ja eikun Taj Mahaliin. Sisäänpääsymaksu turistiveroineen on n. 7 euroa/naama.
Etsi Taj Mahal. Näkymä hostellilta.

Taj Mahal on suurmogulien hallitsijan 1600-luvulla lempivaimolleen rakentama mausomeumi. Kohtuullisen upea ja ruuhkainen sellainen! Valkoisesta marmorista rakennetun, kuvassakin näkyvän, osion lisäksi ympäristössä oli myös puistoja, suihkulähteitä sekä muita upeita rakennuksia. Kaunis paikka, oli tämä tekemämme koukkausen arvoinen ehdottomasti.
Taustalla näkyvä sumu ei muuten ole pilveä.
Välikuoleman jälkeen menimme vielä katsomaan Agra Fortia, 1500-luvulla rakennettua linnoitusta Agrassa. Pääasiassa paikka on rakennettu punaisesta hiekkakivestä, mutta osittain tämäkin on pröystäilevää valkoista marmoria. Erittäin hieno paikka tämäkin!

Onpa taas edustavia kuvia kännykässä. Oli se oikeasti hieno!
Illalla lähdemme yöjunalla Pushkariin eli vähän Jaipurista eteenpäin - tosiaan vähän paremmalla etukäteissuunnittelulla oltaisiin säästetty monta matkustuskilometriä, mutta onneksi yöjunissa matka menee huomaamatta. :)