torstai 23. maaliskuuta 2017

Borneo - Sandakan, Sepilok ja Kinabatangan

18. - 22.3.2017 - Sandakan ympäristöineen
Tultiin Kota Kinabalusta bussilla Sandakaniin. Bussimatka kesti kuutisen tuntia lounastaukoineen. Maisemat oli hienot! Alkuun oli kaunista viidakon peittämää vuoristoa. Sandakanin lähestyessä öljypalmuplantaasit kuitenkin yleistyivät.

Hostellimme on ihan rannassa ja kattoterassilta löhöillessä voi katsella merelle. Ikävä kyllä uimarantoja KK:n tavoin ei täälläkään ole.

Seuraavana aamuna lähdettiin bussilla Sepilokiin. Sepilokissa menimme ensiksi Sepilok Orangutan Rehabilitation Centreen - paikkaan, johon tuodaan luonnossa jostain syystä omin voimin pärjäämättömiä orankeja. Orangit kasvatetaan keskuksessa aikuisiksi ja opetetaan selviämään luonnossa, jonka jälkeen ne vapautetaan - mutta kuitenkin kahdesti vuorokaudessa ne voivat tulla alueelle syömään. Seurasimme aamuruokintaa, johon tuli viisi orankia herkuttelemaan. Huikeita elukoita! Vieressä on myös Sun Bear Concervation Centre, jossa puolestaan pääsimme katselemaan maailman pienimpiä karhuja.

Eläinpaikkojen jälkeen lähdimme bussilla Kinabatangan-joelle parin tunnin päähän. Menimme veneellä joen varrella olevaan majoituspaikkaamme, jätimme tavarat sinne ja lähdimme parituntiselle jokisafarille. Nähtin paljon apinoita ja lintuja sekä villisikoja. Opas selitti meille eläimistä ja alueesta.

Pimeän tultua menimme tunnin mittaiselle kävelysafarille. Eläimiä ei juurikaan löytynyt - muutama lintu, kääpiökauriin silmät ja hyönteisiä - joista iilimadon sain kiskoa jalastani irti.

Seuraavana aamuna lähdettiin vielä toiselle venesafarille, jossa näimme kuusimetrisen krokotiilin lisäksi lähinnä samoja eläimiä, kuin edellispäivänä. Lisäksi nähtiin pari isompaa lintua!

Paluumatkalla Sepilokissa lähdimme vielä kävelemään muutaman kilometrin mittaisen viidakkoreitin Rainforest Discovery Centressä. Eläimiä nähtiin vain lintuja ja pari oravaa, mutta viidakkokävelyt ovat nyt hienoja joka tapauksessa, vaikkei mitään näkyisikään!

Seuraavana aamu, 21.3. lähdin bussilla parin kilometrin päähän Sim Simiin, viereideen veden päälle rakennettuun kalastajakylään kiertelemään. Muutoinkin aamu meni lähialueita kierrellessä - puolenpäivän jälkeen piti lähteä lentokentälle. Ajan ja perslihasten säästämiseksi mentiin Sandakanista takaisin Kota Kinabaluun lentäen - lento maksoi vain reilun 20e, ei paha. Illalla ehdittiin vielä kierrellä hieman KK:ssa ja syödä hyvin. Seuraavana aamuna, 22.3. aikaisin lähdettiinkin kotiin - Hong Kongin ja Moskovan kautta lentäen.