perjantai 2. tammikuuta 2015

Malang (Mt. Bromo) - Bali (Lovina)

Oho, onpa taas blogin kirjotus meinannu unohtua :D

29.12.2014 jatkuu
Surabayaan Taijan kanssa päästyämme päätimme kuitenkin suunnistaa heti bussiasemalle, jotta pääsisimme Malangiin ajoissa. Vedettiin kanasopat asemalla ja hypättiin bussiin. Malangin majoitusta bussissa tuli mieleen hieno ajatus: couchsurfing! Vilkaisin tarjonnan ja lähetin ensimmäiselle nimelle viestiä whatsapissa ja kas, meillä on majoitus! Huippua :)

Perille päästyämme hyppäsimme hostimme Ardin ohjeiden mukaan paikallisminiminibussiin angkotiin, johon ahtauduimme 12 paikallisen sekaan. Pysäkiltä suunnistimme talolle, jossa ketään ei ollutkaan kotona. Odottelimme terassilla, kunnes kodinhoitaja(!)pariskunta tuli kotiin ja näytti meille huoneemme, itse Ardia ei näkynyt. Kämppä oli taas aivan hulvattoman hieno; huoneita ja neliöitä vaikka kuinka paljon, sisällä karppiallas jne. Huhhuh.

Koitimme selvitellä samalla whatsappaillen Ardin kanssa, kuinka pääsisimme Bromo-vuorelle. Samalla kävi ilmi, että hän tuleekin Surabayasta vasta seuraavana päivänä kotiin, mutta saamme käyttää kämppää siihen asti. Voittaa hostellin, eikä edes maksa mitään :D lopulta saatiin hoidettua Bromoliput keskiviikkoyöksi ja bussimatkalaiset Lina ja Jussi saapuivat yöllä paikalle. :)

30.12.2014 - Möllöpäivä Malangissa
Ah. Kipeänä. Ärsyttää, mutta ei kyl jaksa jäädä vaan kämpille parantumaan. Ibuprofeeni on kaveri!

Koomailtiin aamu kämpillä ja lähialueilla syömässä, kunnes Ardi saapui paikalle - neljän muun couchsurfaajan kanssa, hän onkin aika aktiivinen surffaushosti. Ja muutenkin aika mielenkiintoinen persoona! Hänen myös piti olla tässä surullisenkuuluisassa AirAsian koneessa, mutta onneksi hän ei päässytkään lähtemään. Aijjai.

Tää päivä meni muuten vaan porukassa hengaillen, syöden, päikkärit nukkuen, syöden, lemmikkieläinmarkkinoilla käyden, syöden ja liian myöhään nukkumaan mennen.

31.12.2014 - Mt. Bromo
Jee, herätys klo 22:30. Jep. Jos haluaa nähdä auringonnousun, ajamaan pitää lähteä hyyvin aikasin. Meidän jeepin piti lähtee klo 23, mutta lähti tuntia myöhemmin. Ajatus oli nukkua yöunet loppuun 3-4h jeeppimatkan aikana, mutta heiluvassa jeepissä sai jatkuvasti yrittää pitäytyä vyörymästä muiden päälle, eikä nukkumisesta sit tullutkaan mitään.

Perille päästyämme saimme fiilistellä hieman Suomea: muutama plusaste ja pilkkopimeää. Hyh. Vuokrasin eurolla paksun takin hengissä selvitäkseni, kuumeessa jo ennen vuorelle nousemista oli kylmä. :D käveltiin jeepiltä 15-20min matka näköalapaikalle, jossa odoteltiin auringonnousua. Kuskimme vei meidät polkua pitkin ihmismassoja pakoon paikalle, jossa ei ollut ketään muita, pääsimme katselemaan maisemaa ihan eturivin paikoilta. Pilkkopimeässä hahmotimme ensiksi yhden korkean tulivuoren siluetin. Pikkuhiljaa valon lisääntyessä näimme kolme tulivuorta, joista kaksi tuprutti jatkuvasti savua. Maisema on todella upea ja ehdottomasti auringonnousureissun arvoinen. Kyllä tää nukkumisen voittaa :)

Näköalapaikalta laskeuduimme alas hämmentävän tasaiselle laavahiekkaiselle laakson pohjalle, josta vuoret kohoavat. Kävelimme siellä hetken, nautimme auringonpaisteen kuumuudesta ja jatkoimme matkaa Bromolle, joka on muuten nimetty hindujen luojajumala Brahman mukaan. Kävelimme ylös kraaterin reunalle, kiersimme sitä ympäri vähän matkaa ja katselimme kohisevaa ja savuavaa kraateria. Todella upea!
Gunung Bromon kraateri
Matkalla meillä oli vielä kaksi maisemapaikkaa: aavikko, joka ei juuri poikennut muusta maisemasta vuorten välissä ja "teletappikukkulat", vihreä pyöreäkumpuinen maisema. Kotimatkalla jäimme joksikin aikaa ruuhkaan, sillä tie oli poikki ja siellä tehtiin uutta asfalttia. Vihdoin takaisin päästyämme kahden aikaan painuimme samantien nukkumaan muutamaksi tunniksi. Reissu maksoi 600000idr eli n. 45 euroa. Alkuun hinta tuntui tosi suolaselta, mutta ei kaduta kyllä yhtään, että sen maksoi. :)

Heräsimme Ardin hilpeään huuteluun ja lähdimme käymään kaupungilla pyörähtämässä. Illalla meillä oli uudenvuoden kunniaksi barbequet: spagettia ja grillattua maissia, naminami! Katseltiin ilotulitusta moskeijan portailta ja painuttiin nukkumaan. Ah. Hyvää uutta vuotta!

1.1.2015 Vesiputous ja Balille
Pitkät unet, jes. Ei kuumetta, jes!

Aamupalailun jälkeen lähdettiin ajamaan Mt Bromon suuntaan vesiputoukselle-jonka-nimeä-en-muista. Bussimme Balille lähtee klo 17, joten meillä ei ollut putoukselle hirveesti aikaa. Kipitettiin nopeesti parkkipaikalta sinne, ihailtiin muutaman kymmenen metrin korkeudesta valtavalla voimalla kohisevaa, huikeeta vesiputousta. Matkalla autolle näimme muutaman apinan. Ennen kämpille paluuta käytiin katsomassa vielä jotain pientä hindutemppeliä. Aika aneeminen kivikasa, ei oikeestaan ees näkemisen arvoinen. :D eipä tullut nimeäkään katottua.

Kamat kasaan, porukan hyvästely ja bussiasemalle! Eikä kovin suurena yllätyksenä, bussimme on rikki ja vaihdettu noin tuntia myöhemmin lähtevään. Ja sit takas Balille! B)

2.1.2015 - Lovina, Bali
Pääsimme Denpasariin puol ysin maissa aamulla. Selvitimme matkalla vähän googlaillen ja lonelyplanettia selaillen, että minne päin Balia suunnistaisimme. Ykkösiks karsiutui Lovina pohjoisrannalta ja Padangbai kaakkoisrannalta. Asemalla totesimme, että kumpaankaan ei mene halpaa ja selkeää julkista liikennettä ja päätimme ottaa kyydin Lovinaan.

Saimme tingattua kyydin 300 rupiaan meiltä kaikilta nopeasta privaattikyydistä. Jonkin ajan matkattuamme rengas meni kuitenkin rikki ja meidät siirrettiin julkiseen bussiin - ja meidän piti edelleen maksaa sama summa. Koitimme valittaa, mutta ei mennyt läpi. Räyh. No, perille Lovinaan päästiin silti oikein hyvissä ajoin!
Valtauskonnon vaihtuminen islamista hinduun näkyy kadulla tosi selvästi: sadat moskeijat vaihtuivat tuhansiksi temppeleiksi, patsaiksi, koristeiksi, henkien kodeiksi jnejne. Hindulainen katukuva kyllä miellyttää silmää paljon enemmän! Länsimaalaisiakin näkyy taas Balilla vähän kaikkialla, kun Jaavalla niihin törmäsi vain satunnaisesti. Ehkä saaren keskiosissa on sit vähän aidompaa meininkiä :)

Tänään pysyteltiin Lovinan alueella: kierrettiin kaupunkia ja uitiin. Ranta on yllättävän huono: musta laavahiekkainen ranta on hienon näköinen, mutta heti rantaviivan jälkeen pohja muuttuu kivikkoiseksi ja vesi on kylmempää, kuin etelärannalla. Illalla juhlittiin Linan synttäreitä (jee onnee!) sushin, punkun ja piknikin merkeissä.

Vuokrattiin huomiseks ja ylihuomiseks skootterit, 50idr/kpl/päivä, ei paha. Pian näkee, mitä kaikkee jännää Balilta löytyy. :)

1. Jee! Vuos sitte samoilla mestoilla, hyvä fiilistellä kotisohvalta käsin uudestaa :))

1. Noni! :) hyvät on kyl mestat, harmi vaan et kohta pitää taas palata arkeen :/ Ja kiitti tosiaan kun vinkkasit tosta Pangandaranista, oli aika jees!