lauantai 10. tammikuuta 2015

Bali ja kotimatka

6.1.2015 - Surffaamaan jee!
Käytiin vuokraamassa oi-niin-käteviksi todetut skootterit taas kahdeksi päiväksi (25000idr/päivä/naama, alle 2e). Tänään suuntana on Kuta (äh. Ainoo hiekkapohjanen ranta Balilla, jossa on aloittelijalle surffikelpoisia aaltoja).

Jep, surffaamaan! Jes, tätä on tullu odotettuakin :) aiempaa surffikokemusta löytyy tosiaan Portugalista viiden päivän surffikurssin verran. Saa nähä, onko surffitaidon poikasesta vähääkään enää jäljellä. Vuokrattiin laudat kahdeksi tunniksi, n. 4e. Aallot näyttivät alkuun aika hyviltä, mutta se vesi. Hyi saatana. Aivan hävyttömät määrät kaikkee muoviroskaa lillumassa, blyöörgh. Silti rannalla oli uimassa porukkaa vaikka kuinka. No, roskia ei ollut aivan kaikkialla, mutta hirveesti ei jaksanut liikkuakaan niin surffattiin sit roskien keskellä.

Surffaus onnistuikin jopa yllättävän hyvin! Sain vaikka kuinka monta aaltoa kiinni ja lämpimässä vedessä oli vaihteeksi tosi kiva surffata. Tosin yhtä asiaa tuli kuitenkin suuri ikävä: pitkähihaista ja -lahkeista märkäpukua. Miks surffilaudan pitää hiertää niin paljon? Miksi auringon pitää porottaa niin kovaa? Miksi piti aukasta pari varvasta teräviin roskiin? Surffaus jätti jälkensä ja saa nähdä, kykeneekö enää toiseen surffikertaan tällä reissulla. Mutta rapatessa roiskuu ja touhutessa kolhiutuu, oli huippua. Vaikka aallot lopahtivatkin vähän loppua kohden.

Surffaamasta jatkettiin Serangan-saarelle kurkkaamaan kilpikonnakeskusta. Ja tapahtuipa matkalla ikävästi: poliisi pysäytti ja pyysi nähtäväksi kansainvälisen ajokortin. Heheh hupsista. Sakkoa rapsahti 100000idr/naama (reilu 6e) ja matka jatkuu. Tai oikeestaan sakko ois ollu vähän enemmän. Tää maksu tais mennä pimeenä poliisin omaan taskuun, sakko ois pitäny käydä maksamassa Denpasarissa asemalla, eikä kyllä millään jaksais. Ärsyttää kyl aika kovasti harrastaa tämmöstä, mutta laiskuus voitti.

Kilpikonnakeskus itsessään oli vähän tylsä: muutamia altaita, joissa oikein kivoja kilppareita, mutta odotin enemmän. Käytiin kokeilemassa rannalla snorklausta, mutta vesi oli liian sameeta siihen. Käytiin ettimässä paikallisesta Prismasta vähän kotiinviemisiä ja kävin tunnin hieronnassa 4e:llä ja se oli kyl tosi jees. :)
Paska snorklausranta

7.1.2015 - Ubud
Tänään suunnattiin mopoilla sisämaahan päin, Ubudiin. Kutan ohella Ubud on toinen Balin suuri turistikeskittymä. Paikasta on kuultu paljon kehuja ja haukkuja, eikä tänne oo oikeen mitään odotuksia.
Turismi näkyy ja kuuluu, oikein mitään aitoa paikallista meininkiä ei näy. Seikkailtiin vähän aikaa basaarihelvetissä ja shoppailtiiun kotiinviemisiä, käytiin syömässä ja käytiin katsomassa Water Palacea, joka on tosi kiva temppeli Ubudin keskustassa. :)
Random-kattomaisema Ubudista

Water Palace
Ubudin jälkeen mentiin Tegellalang -riisipelloille kävelemään ja katselemaan upeita maisemia. Paikka oli tosi kiva, mutta taas ois ollu rahoille vientiä: paikkaan ei ole varsinaista pääsylippua, mutta siellä oli parissakin eri paikassa porukkaa vaatimassa lahjoitusta, että pääsee alueelle. Jos meinaa antaa liian pienen lahjoituksen, saa valitusta. Äh. :D Riisipeltojen lähellä huomattiin Kopi Luwak -paikka; kyseessä on maailman kallein kahvi, joka valmistetaan sivettikissan paskomista kahvipavuista. Paikassa kerrottiin kahvin valmistusprosessista ja tarjottiin 14 kupillista erilaista teetä ja kahvia ilmaiseksi. Kuppi Kopi Luwakia maksoi vähän yli kolme euroa. Oli se ihan hyvää kahvia, mutta on sitä parempaakin juotu. :D

Matkalla takaisin Sanuriin käytiin taas vesiputouksella: tällä kertaa putous oli melko matala, mutta leveämpi kuin mikään aiemmista. Ja tällä kertaa putouksen alle pääsi oikeesti kunnolla uimaan, ihan huikeeta :)

Loppuillasta mentiin piknikille merenrantaan, jossa törmättiin hienoon käärmeeseen, googlauksen perusteella laticauda colubrina. Onneks huomattiin ennen ku käveltiin päälle, ton purema ei ois naurattanu. :P

Satay ayam
8.1.2015 - Kuta, Tanah Lot ja Seminyak
Viimeinen päivä reissussa, viimeinen muutto: Kutaan, sillä lentokenttä on täältä lähellä ja Linan porukat saapuu tänne päivällä. Vuokrattiin Kutaan päästyämme taas vuorokaudeksi skootterit ja lähdettiin länsirantaa pohjoista kohti Tanah Lot -temppelille. Paikkaan pääsee vain laskuveden aikaan, ja meidän paikalle tullessamme oli nousuvesi. Saimme siis tyytyä temppelin katseluun rannalta, mutta hieno se silti oli! :)
Tanah Lot

Vaikka edellisen surffauskerta tuntu vielä turhankin kivuliaana, aaltojen kutsu oli niin houkutteleva, että päätettiin Jussin ja Linan kanssa vuokrata laudat vielä tunniksi Seminyakissa. Aallot oli periaatteessa ihan ok, mutta virtaukset oli niin vammasia, ettei aaltoon saanut kauhottua yhtään vauhtia, eikä surffauksesta sit tullu oikeen mitään. Ja otin tällä kertaa jo pehmeemmän, isomman vaahtomuovilaudan sijaan oikeen, pienemmän lasikuituisen laudan. Pääsin mää kuitenkin pari kertaa pystyyn, mutta edellinen surffaus oli kyl kivempi.

Sit Linan porukoita moikkaamaan! Käytiin syömässä hyvin (kiitos!) ja parilla juomilla ja kiertelemässä vähän Kutaa. Aika kiva viimenen ilta :)

9.1.2015 - Kotimatka
Lento lähtee 15:25, mopot käytössä klo 10 asti. Herättiin Taijan kanssa ennen auringonnousua ja ajettiin Sanuriin vielä aamusnorklaukselle. Laskuveden ja muutenkin matalan rannan takia nyt ei päästykään ollenkaan snorklaamaan. :( ajeltiin vähän ympäriinsä, käytiin Balin eteläpäässä jollain rannalla, kauppakeskuksessa ja ajettiin takaisin hostellille. Kiva, ettei lento lähde ihan aamusta niin ehti vielä kiertelemään. :)

Nyt taas Jakartan, Kuala Lumpurin ja Frankfurtin kautta neljällä lennolla Helsinkiin, josta Jussin äidin kyydillä (jee kiitos!) Tampereelle. :)

Oli huikee reissu! Indonesia on mahtava maa ja ihmiset on tosi mukavia. Ruoka oli kuitenkin vähän pettymys: se on kyl tosi hyvää, mutta kyl ympäröivien maiden keittiöt vie voiton. Rahaa meni neljän viikon aikana joku 600-700e; matkustaminen oli välillä kallista, majoittuminen Balilla samoin. Bali oli muutenkin vähän pettymys, aitoa meininkiä sai ihan tosissaan etsiä. Sumatralla ja Jaavalla kannattaa käydä. :)
Jakartan kentältä löytyy viihdykettä!

Mitähän seuraavaks...? Alkukesästä laitesukeltamaan Kroatiaan, mutta välissä olis vielä pääsiäisloma... :)