maanantai 5. tammikuuta 2015

Bali: Lovina & Sanur

3.1.2015 - Skootteriajelua
Skootterit alle ja matkaan! Lähdettiin ajelemaan kohti 50000 rupian setelimaisemaa kohti eli saaren keskiosia päin. Matkalla jäätiin Gitgitin vesiputoukselle ihastelemaan upeaa näkyä ja uimaan vesiputouksen alle jokeen muodostuneisiin pieniin vesialtaisiin, pienten putousten kuohuihin.
Gitgit waterfall
Vesiputouksen jälkeen ajettiin Bratan-järven rannalle, jossa Ulun Danu Bratan -temppeli sijaitsee. Temppeli on tosiaaan paikallisessa viiden kympin setelissä ja Balia googlettaessa paikasta löytyy aina kuvia. Siitäkin huolimatta ajattelin, että paikassa olisi vielä jotain luonnollista ja hienoa jäljellä. No, on se temppeli kieltämättä hieno, mutta paikalla oli ihan jäätävästi turisteja. Temppeli itsessään on yllättävän pieni ja vaatimaton, mutta ympärille on rakennettu iso puisto.
Ulun Danu Bratan
Temppelillä bongattiin kartasta seuraava kohteemme: jatkamme matkaa luoteeseen, takaisin rannikolle ja sitä kautta Banjariin kuumalle lähteelle. Kuumasta lähteestä oli täälläkin rakennettu kylpylä, mutta tällä kertaa vähän isompi. Sopivasti olikin tullut vesissteessa kylmä, kelpaa pulahtaa lämpimään kylpyyn :) uskomattoman saastaisen tuntuiseen veteen. No, kivaa oli!

4.1.2015 - Delfiineitä, skootteriajelua ja snorklausta
Aamu alkaa delfiineillä: Lovina on tunnettu erityisesti delfiiniretkistä, ja sellaisellehan on toki osallistuttava! Kahden tunnin (klo 6-8) delfiiniretkellä on hintaa muutama euro/naama. Ajeltiin pitkähäntäveneellä hyvin monen muun delfiininbongausveneen kasnssa samoille alueille vähän matkan päähän ja pian delfiinejä alkoikin jo vilahdella. Delfiinejä oli paikalla valtavasti, nähtiin varmaan kymmeniä. Samanaikaisesti pinnalla käväisevä delfiiniparvi näyttää tosi hienolta!

Delfiinireissun jälkeen skootterointi jatkuu, tänään saaren luoteispäähän kansallispuistoon. Vähän ennen kansallispuistoa poikkesimme rantaan ja löysimme todella upean uimarannan "White Sandy Beach". Lahdessa vesi oli kristallinkirkasta, upean sinistä ja aurinkokin paistoi kirkkaalta taivaalta, täydellistä. Snorklaamaan! Löytyi valtavasti erilaisia värikkäitä kaloja, koralleja, pari suurta meritähteä ja kaikkee hienoo. Ja jännä iso alue, joka oli aivan täynnä merisiilejä! Pohja oli aivan mustana niistä, oli niitä varmaan satoja. Tosi hienoo!

Snorklauksen jälkeen sää vähän huononi ja alkoi tulemaan sadekuuroja. Se ei onneksi paljoa haitannut, vaan jatkoimme matkaa kansallispuistoon. Puistossa näimme muutaman valtavan liskon, miljoona apinaa, perhosia yms. Ei mikään erityisen mahtava kansallispuisto, mutta ihan kiva. :)

5.1.2015 - Matka Sanuriin & snorklausta
Paikan vaihto, heippa Lovina! Paikalle meillä on muutama vaatimus: surffi- ja snorklauspaikat eivät saa olla liian kaukana, paikka ei ole Kuta eikä liian kaukana kaikesta. Kaupungiksi valikoitui Sanur, jonne kilpailutimme kadulta kyydit: 100000idr/naama, reilu 6e, ehkä 3h matka.
Saavuttiin Sanuriin kaiman kuskaamana
Sanur on selvästi jo turistisoituneempi paikka: hirveesti länsimaalaisia, korkeammat hinnat ja miljoona krääsäkauppaa. Mutta eipä siinä, Balilta ei hirveesti taida aitoa meininkiä löytyäkään. Onpahan palvelut lähellä :)

Käytiin snorklailemassa Sanurin rannassa. Alkuun paikka oli liian matala ja rehevä: sai uida tosi pitkälle ja sielläkin alkoi jo aaltoilemaan niin paljon, ettei snorklauksesta tullut hirveesti mitään. Käveltiin rantaa vähän matkaa etelämpään, ja siellä olikin jo paljon parempi snorklata. Edelleen matalaa ja eilistä paikkaa paljon vähemmän koralleja jne, mutta taas löytyi valtavasti kaloja, useita isoja, eri värisiä meritähtiä, ankeriaita, rapuja, pari valtavaa pallokalaa jne. Hyh, en kävele enää koskaan meressä :D kauheesti kaikkee ilkeetä, minkä päälle astua.